Forum građana u Dječjoj kući „Obrazovanje – pravo, a ne dar“, svako dijete ima pravo na pristup vrtiću
Autor: Marina Pauletić 21.03.2025

Prof. Krstović naglasila je kako svako dijete mora imati pristup vrtiću, bez obzira jesu li roditelji zaposleni ili ne, no ujedno je istaknula da potencijal vrtića neće biti ispunjen ako nema kvalitete.
Rijeka – U Dječjoj kući u Rijeci jučer je u organizaciji udruge Sidro – odgojitelji u zaštiti prava djeteta u dječjem vrtiću održan četvrti po redu Forum u sklopu projekta „Obrazovanje – pravo, a ne dar“.
Na skupu je bilo riječi o važnosti i vrijednosti ranog uključivanja djece u sustav obrazovanja, izazovima na prvoj stepenici formalnog odgoja i obrazovanja, obrazovnim nejednakostima i pitanjima kako osigurati da svako dijete u Hrvatskoj ima jednako dostupan, priuštiv, siguran i kvalitetan vrtić.
O temi su govorile su predsjednica i dopredsjednica Udruge Sidro Katarina Turković Gulin i Jelena Draksler, zamjenica gradonačelnika Rijeke Sandra Krpan, kao predstavnica osnivača gradskih vrtića Rijeka, Sušak i More, ravnateljica Dječjeg vrtića More Jasna Crnčić, savjetnica rektorice Sveučilišta u Rijeci prof.dr.sc. Jasna Krstović, kao i predstavnici Ureda pravobraniteljice za djecu, stručnjaci praktičari, odgojitelji i magistri Ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja.
Nakon uspješno održanih foruma u Zagrebu, Osijeku i Splitu te okruglih stolova u Rijeci i Zagrebu, ovo je posljednji Forum u projektu. Organizirani su s ciljem dobivanja odgovora na pitanja što je potrebno mijenjati kako bi obrazovanje (p)ostalo pravo svakog djeteta, a ne dar koji neka država može i ne mora dati; kako postići ravnotežu i smanjiti obrazovne nejednakosti, kao i zašto je uopće važan rani i predškolski odgoj i obrazovanje.
„Polazeći od činjenice kako obrazovanje nedvojbeno počinje u vrtiću, programima Ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (RPOO), svjesni smo kako je ono, iako Ustavom jamčeno pravo, ipak nedostupno svakom djetetu u Republici Hrvatskoj. Čak i kada jest dostupno, nije jednako priuštivo ni kvalitetno. Upravo ova prva stepenica formalnog obrazovanja vrijednost je koju je EU prepoznala kao prioritet i pravo svakog djeteta. Stoga je nužno potrebno osvješćivati javnost o vrijednostima i važnosti prve stepenice obrazovanja i utjecati na donositelje odluka u cilju osiguravanja jednako dostupnog, sigurnog, priuštivog i kvalitetnog vrtića za svako dijete.
Cijeli je niz izazova u ovom području, kako pred osnivačima, tako i pred onima koji upravljaju dječjim vrtićima, i zasigurno najviše pred odgojiteljima, tim visokoobrazovanim stručnjacima koji su nositelji odgojno obrazovnih procesa u vrtićima. Zbog tih izazova danas u Republici Hrvatskoj nedostaje gotovo 7.000 odgojitelja, a mjesta u dječjim vrtićima ima za tek nešto više od 60% djece rane i predškolske dobi“, ističu u Udruzi Sidro.
Predsjednica Udruge Sidro Katarina Turković Gulin iznijela je podatke istraživanja o stavovima građana o ulozi i važnosti vrtića. Istraživanje provedeno na 655 ispitanika pokazalo je da više od polovice ispitanih smatra da su dječji vrtići potrebni samo za čuvanje djece dok roditelje rade, dok tek 11 posto ispitanik drži da je takvo mišljenje posve pogrešno. Istraživanje je pokazalo i to da čak 20 posto ispitanih smatra kako vrtić nema utjecaj na razvoj djece, a 17 posto da se djeca u vrtiću samo igraju.
Prof. Krstović naglasila je kako svako dijete mora imati pristup vrtiću, bez obzira jesu li roditelji zaposleni ili ne, no ujedno je istaknula da potencijal vrtića neće biti ispunjen ako nema kvalitete. U tom smislu istaknula je kako je u posljednje vrijeme cijela Hrvatska krenula u povećanje smještajnih kapaciteta i ulažu se napori predškolski odgoj bude priuštiv, no najveći problem predstavlja upravo kvaliteta. To se dogodilo jer su zakonskim odredbama, kojima su otvorena vrata da na radnim mjestima odgajatelja mogu raditi i druge profesije, zanemareni profesija i struka.
Zamjenica riječkog gradonačelnika Sandra Krpan istaknula je kako su vrtići prva stepenica obrazovanja, izuzetno važna za razvoj svakog djeteta.
„U prvom redu, ponosna sam što smo stali iza struke da ne podržimo izmjene zakona kojima se omogućava ulazak drugih struka u vrtiće i smatram da je to donošenje takve zakonske odredbe bila pogreška. Osim što moramo štititi struku, moramo se truditi da zanimanje odgajatelja bude atraktivno, poput gradskih stipendija koje Grad Rijeka dodjeljuje, kako bi se što više mladih ljudi odlučilo na studiranje ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Jer, nećemo ništa napraviti, ako nećemo imati ljude koji će raditi s našom djecom. Također, smatram da plaće u vrtićima, neovisno o tome u kojem gradu odgajatelj radi, moraju biti jednake, kao što to imaju učitelji u osnovnim i srednjim školama. Postojeće razlike nisu dobre, jer ovise o mogućnostima proračuna pojedinih jedinica lokalne samouprave, te bi bilo jako važno da država preuzme financiranje plaća i kada bismo sva sredstva koja kao grad izdvajamo i za plaće i podizanja standarda, mogli iskoristiti za izgradnju novi vrtića i poboljšanje uvjeta rada“, kazala je zamjenica gradonačelnika Krpan.
Projekt „Obrazovanje – pravo, a ne dar“ jedan je od sada već brojnih uspješno provedenih europskih projekata Udruge Sidro, i za cilj ima podići svijest o važnosti obrazovanja, važnosti sprječavanja bilo koje vrste diskriminacije djece, nužnosti smanjivanja obrazovnih nejednakosti i to od najranije dobi, na prvoj stepenici formalnog obrazovanja, u sustavu ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, te utjecati na izmjene propisa na nacionalnoj i lokalnoj razini. Projekt je podržan sredstvima Impact4Values programa Unije – Građani, jednakost, prava i vrijednosti (CERV), kojim upravlja slovensko – hrvatski konzorcij u sastavu Zaklada Solidarna, Zaklada Slagalica s hrvatske strane, te CNVOS u Sloveniji, u suradnji s Uredom za udruge Vlade Republike Hrvatske.
Udruga Sidro najveća je strukovna udruga u Hrvatskoj, djeluje četiri godine i danas okuplja više od 35.000 osoba, ponajviše odgojitelja, stručnih suradnika, drugih zaposlenika vrtića, ali i roditelja djece rane i predškolske dobi. Naši volonteri i zaposlenici svakodnevno pružaju pravnu, pedagošku i psihološku podršku svim kategorijama članova, a sve u cilju da se svakom djetetu, svakom roditelju te neizostavno svakom tko s djecom radi, pruži pravovremena i odgovarajuća podrška.